.
صفحه اصلي آرشيو جستجو پيوند ها تماس با ما
 
آخرین عناوین
54 درصد مازندرانی‌ها اضافه وزن دارند
معاون دانشگاه علوم پزشکی مازندران گفت: 54 درصد جمعیت 15 تا 64 سال مازندران دچار اضافه و وزن و چاقی هستند.

به گزارش شمال نیوز،علیرضا مردان‌شاهی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس در شهرستان ساری، با بیان اینکه مصرف نمک بیش از حد مجاز، عامل اصلی ابتلا به فشار خون است،اظهار کرد: بیماری‌های قلبی و عروقی ناشی از فشار خون، عامل نخست مرگ و میر در کشور است.

وی بیان کرد: مصرف نمک بیش از حد مجاز،خطر ابتلا به پوکی استخوان را افزایش داده و عامل مهمی در ابتلا به سرطان معده است.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی مازندران با اعلام اینکه سرطان معده، چهارمین سرطان رایج در جهان است، اضافه کرد: تمام بیماری‌های مرتبط با مصرف زاید نمک، تنها با مصرف بیش از یک قاشق چای‌خوری حادث می‌شود.

مردان‌شاهی با اشاره به اینکه مصرف نمک در ایران بیش از دو برابر میزان مجاز است، اظهار کرد: مصرف نمک مقرون به صرفه‌ترین راه کاهش ابتلا به پرفشاری خون و بیماری‌های قلبی ـ عرقی است که افراد باید متوجه نمک پنهان در مواد غذایی از جمله تنقلات شور و غذاهای کنسروی و سوسیس کالباس باشند.

وی تصریح کرد: مصرف بیش از حد روغن‌ها، عامل اصلی ایجاد چاقی بوده که عامل خطر مهم ابتلا به دیابت، بیماری‌های قلبی ـ عروقی و سرطان است.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی مازندران با اشاره به اینکه مصرف نامناسب روغن‌ها و چربی‌ها، موجب افزایش کلسترول خون می‌شوند، اضافه کرد: افزایش کلسترول خون،از مهم‌ترین عوامل ابتلا به بیماری‌های قلبی ـ عروقی است.

مردان‌شاهی با تاکید بر اینکه برای پیشگیری از افزایش کلسترول، مصرف روغن‌های حیوانی، جامد و نیمه‌جامد کاملا" محدود شود، خاطرنشان کرد: ارتباط بسیار زیادی با دریافت چربی‌های اشباع و خطر ابتلا به سرطان است که باید روغن‌های مایع گیاهی را جایگزین روغن‌های جامد و حیوانی کرد.

وی با اشاره به اینکه لبنیات پرچرب، گوشت‌های پرچرب و دل و جگر و مغز از روغن حیوانی هستند، افزود: روغن ماهی و زیتون از انواع مناسب روغن هستند که از روش‌های مناسب پخت و پز نظیر آب‌پز، تنوری و بخارپز برای کاهش دریافت چربی استفاده شود.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی مازندران، مصرف زیاد قند و شکر و مواد شیرین موجب اضافه وزن و چاقی دانست و گفت: 54 درصد جمعیت 15 تا 64 سال مازندران دچار اضافه و وزن و چاقی هستند.

این مسئول تصریح کرد: کودکان چاق در بزرگ‌سالی شانس بیشتری برای ابتلا به دیابت نوع دو، بیماری‌های قلبی و عروقی، سرطان و بیماری‌های مفصلی استخوان دارند.

مردان‌شاهی با اعلام اینکه مصرف روزانه یک قوطی نوشابه 300 میلی‌لیتری به مدت یک‌سال منجر به افزایش وزن حدود هفت کیلو گرم در سال می‌شود، اضافه کرد: مصرف زیاد قند و شکر موجب افزایش تری‌گلیسیرید و کاهش کلسترول خوب ( HDL) می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه زمینه بروز بیماری‌های قلبی ـ عروقی از سن دو سالگی است، پس مصرف شیرینی‌ها را از همین سن باید محدود کنیم.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی مازندران با اشاره به اینکه مصرف زیاد قند و شکر و مواد شیرین خطر ابتلا به سرطان را افزایش می‌دهد، اظهار کرد: مصرف بیش از حد مواد قندی و شیرین موجب ابتلای فرد به بیماری دیابت و انباشته شدن چربی در کبد می‌شود.

مردان‌شاهی با تاکید بر اینکه از مصرف زیاد منابع پنهان قند مانند انواع سس‌ها، قهوه فوری، نوشابه‌های گازدار، آب میوه‌های صنعتی، کمپوت‌ها، انواع شیرینی، شکلات و دسرهای آماده اجتناب کنیم، افزود: مهم‌ترین عامل ایجاد پوسیدگی دندان مصرف زیاد قند و شکر و مواد شیرین است.

وی در پایان گفت: با توجه به اینکه اضطراب، کج‌خلقی و خستگی مزمن از پیامدهای مصرف زیاد قند و شکر و مواد خوراکی شیرین است باید به کودکان بیاموزید پس از مصرف مواد قندی و شیرین دهان خود را با آب شست‌وشو دهند.


ایمیل مستقیم :‌ info@shomalnews.com
شماره پیامک : 5000592323
 
working();

ارسال نظر :
پاسخ به :





نام : پست الکترونیک :
حاصل عبارت روبرو را وارد نمایید :
 
working();

« صفحه اصلي | درباره ما | آرشيو | جستجو | پيوند ها | تماس با ما »
هرگونه نقل و نشر مطالب با ذكر نام شمال نيوز آزاد مي باشد

سامانه آموزش آنلاین ویندی
Page created in 0.082 seconds.